-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12916 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

تراشيدن ريش با تيغ يا ماشين صفر چه حكمي دارد؟



فتاواي مراجع معظم تقليد بر حرمت ريش تراشي:

يكي از دلائلي كه از براي حرمت ريش تراشي وجود دارد فتواي علماء و مراجع تقليد است كه قائل به حرمت ريشتراشي هستند البته بعضي ازمراجع صريحاً فتواي به حرمت داده اند مانند:

1- شيخ بهائي (: تراشيدن ريش مانند ساير گناهان كبيره است.

2- كاشف الغطاء (: حرمت تراشيدن ريش از مسلّمات است.

3- محمد باقر مجلسي (: حرمت تراشيدن ريش قطعي است.

4- شيخ مرتضي انصاري (: تراشيدن ريش حرام است.

5- مرحوم صدر اصفهاني (: ريش تراشي را بطور مفصل تحريم كردم و كسي كه قائل بعدم حرمت است از دو حال بيرون نيست يا از راسخان در علم نيست يا قصدش اظهار فضل است. وا... العالم

6- آيت ا... العظمي سيد ابوالحسن اصفهاني (: تراشيدن ريش حرام است وا... العالم

7- آيت ا... العظمي بروجردي(: تراشيدن ريش و ماشين كردن آن اگر مثل تراشيدن باشد حرام است و حكم خدا بواسطه مسخره كردن مردم تغيير نمي كند.

8- مرحوم آيت ا... العظمي گلپايگاني(: تراشيدن ريش و ماشين كردن آن اگر مثل تراشيدن باشد حرام است و حكم خدا بواسطه مسخره كردن مردم تغيير نمي كند.

و بعضي از مراجع بنابراحتياط واجب قائل به حرمت شده اند مانند:

1- آيت ا... العظمي امام خميني (: تراشيدن ريش و ماشين كردن آن اگر مثل تراشيدن باشد بنا بر احتياط واجب حرام است.

2- آيت ا... العظمي خوئي (: تراشيدن ريش و ماشين كردن آن اگر مثل تراشيدن باشد بنابر احتياط واجب حرام است.

س1 ـ تراشيدن ريش و ماشين كردن آن كه بنحو تراشيدن باشد چه حكمي دارد؟

ج ـ آيت ا... بهجت: حرام است علي الاحوط

آيت ا... تبريزي: بنابراحتياط واجب جايز نيست.

آيت ا... خامنه اي: جايز نيست علي الاحوط

آيت ا... سيستاني: به احتياط واجب جايز نيست.

آيت ا... فاضل لنكراني: بنابر احتياط واجب حرام است.

آيت ا... صافي گلپايگاني: حرام است و ا... العالم.

س2 ـ آيا براي رشد بهتر ريش و يا بواسطه احساس خارش مي توان آن را تراشيد يا با ماشين ته زن اصلاح نمود؟

ج ـ آيت ا... بهجت: حرام است علي الاحوط و در موارد ضرورت حكم ساير محرمات را دارد.

آيت ا... تبريزي: روئيدن چند مو در صورت و چانه عرفاً ريش حساب نمي شود واحساس خارش مجوز تراشيدن آن نيست.

آيت ا... خامنهاي: براي رشد بهتر ريش جايز نيست آن را تراشيد علي الاحوط و احساس خارش اگر ضرورت لازمالمراعاتي ندارد جايز نيست.

آيت ا... سيستاني: رشد مجوز تراشيدن نيست و احساس خارش هم جايز نيست مگر موجب حرج باشد.

آيت ا... فاضل لنكراني: خير حرام است و احساس خارش هم مجوز تراشيدن نمي شود وا... العالم

آيت ا... صافي گلپايگاني: خير و اين امور موجب ارتكاب حرام نمي شود.

س3 ـ حدّ وجوب ريش گذاشتن چقدر است؟

ج ـ آيت ا... بهجت: ولو با نمره بايد صدق داشتن ريش كند عرفاً.

آيت ا... تبريزي: چانه و اطراف آن است طوري كه عرفاً بگويند ريش دارد.

9- آيت ا... خامنه اي: صدق داشتن ريش صرفاً كفايت مي كند.

آيت ا... سيستاني: بمقداري كه گفته شود ريش دارد.

آيت ا... فاضل لنكراني: حدّ آن بمقداري است كه عرفاً بگويند ريش دارد.

آيت ا... صافي گلپايگاني: مسلماً شامل چانه مي شود ولي اصلاح گونه ها اشكالي ندارد و بايد عرفاً صدق ريش كند.











منابع و مآخذ:

* توضيح المسائل

برگرفته از كتاب: چهارده نكته راجع به ريش و ريش تراشي، رضا مسجدي اصفهاني، ص32 الي 39

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.